Bron: Beat aan de Maas
De groep, met muzikanten uit Vlaardingen en Schiedam, was in het prille begin van de zestiger jaren tamelijk populair in de regio. De band speelde hoofdzakelijk covers van The Shadows en The Everly Brothers. Toen Ed Boender de groep wegens dienstplicht moest verlaten, werd Rotterdammer Ludwig Smit de nieuwe sologitarist van de band: The Tremble Tones.
“The Tremble Tones speelden werkelijk overal in de regio en ver daarbuiten”, meldt Karel Smit, namens zijn broer Ludwig. De groep bestond verder uit Arnold Streng (basgitaar), Martin Steenhoven (slaggitaar) en Gerrit van de Most (drums). “Rock and Roll was in die tijd onwijs populair. Er werd dan ook flink gedanst waar de band optrad”, weet Smit. Na zijn diensttijd keerde Ed Boender terug in de groep. Bovendien werd organist Hans Calpa aangetrokken, zodat The Tremble Tones als zesmansformatie en met twee sologitaristen verder ging. In 1965, toen de beatmuziek hoogtij vierde, kwam er ook vernieuwingsdrang bij enkele muzikanten in de groep, dat leidde tot het opheffen van de band. Single Ed Boender, Ludwig Smit en Hans Calpa formeerden vervolgens de groep Just Us, met daarin verder basgitarist Ruud Hansen en drummer Arthur Scova. Just Us had voornamelijk rhythm-and-bluesmuziek op het repertoire staan. “Ook deze groep had veel succes”, zegt Smit. “Totdat in 1969 ook binnen de gelederen van Just Us muzikale meningsverschillen ontstonden en ook die band werd opgeheven.” Daarna speelde Smit, Boender en Scova nog een jaar met pianist Karel Kellenbach in de bluesformatie Midnight Packet, waarna het tweetal besloot een andere muzikale richting in te slaan. Het duo sloeg aan het componeren. Er werden tientallen opnamen gemaakt, die op demo’s werden gezet en contacten gelegd met platenmaatschappijen. Het RCA-label liet Boender en Smit weten geïnteresseerd te zijn. Dat resulteerde in het opnemen van een single, in de Sound Push Studio in Blaricum. Onder leiding van soundengineer John Sonneveld en de Rotterdamse producer Cees Stolk (ex-Mega’s) werd het plaatje opgenomen. “De naam van de groep werd Justice, Vlaardinger Henk Hemmes de drummer. En Ed Boender noemde zich voortaan Ed van den Bend. Dat klonk volgens de platenmaatschappij veel beter”, aldus Smit. White plains De single van Justice, ‘Shoot Shoot’ werd redelijk ontvangen, maar het was vooral de B-kant, ‘You Came To See Me’, die veel op de radiostations Noordzee, Hilversum 3 en Veronica te horen was. Het trio kreeg volop media-aandacht en was te zien in het tv-muziekprogramma Eddy Ready Go en te horen in een programma van diskjockey Joost den Draaier op Radio Veronica. Maar een echte hit werd het plaatje van Justice niet. Toen bovendien de aanvankelijk geplande productie van een langspeelplaat werd afgeblazen, hield het trio ‘t voor gezien en bestond de band niet meer. “Dat kwam ook”, legt Smit uit, “doordat Boender besloot naar Engeland te gaan. Hij kwam daar terecht in de groep The White Plains, die in 1971 een grote internationale hit scoorden met When You Are A King.” Ludwig Smit stopte vanwege gezondheidsproblemen met het maken van muziek. Henk Hemmes ging terug het onderwijs in. “Zo kwam er voor Ed Boender en Ludwig Smit een eind aan een elf jaar durende muzikale samenwerking. Van muziek maken aan de Maas”, besluit Karel Smit.


The Tremble Tones