Bron: Beat aan de Maas
Toen in 1963 drie Rotterdamse jongens besloten muziek te gaan maken, wisten ze al bij voorbaat dat hun band een Franse naam moest krijgen. Het drietal was namelijk helemaal weg van de Franse groep Les Fantômes. Zij kozen voor: The Silhouettes.
De oprichters waren neven van elkaar: Theo Verhage (sologitaar), Rob Verhage (slaggitaar) en Jack Jongsma (basgitaar). Met Hans van Elswijk (zang) en Leo Simons (drums) was de formatie rond. In eerste instantie speelden The Silhouettes voornamelijk op straat- en schoolfeesten. Dat veranderde toen het managersduo Harrie Korthals en Ed de Groot zich met de band ging bemoeien. Nadat ook het repertoire (vertolkingen van hits van onder meer The Shadows en The Everly Brothers) was aangepast en het beat en rhythm and blues was geworden, kreeg de band meer werk en kwamen de grotere zalen in de Maasstad in beeld. Zanger Van Elswijk (gestopt wegens studie) en gitarist Theo Verhage (naar The Road Runner Sect) waren inmiddels vervangen door respectievelijk Jacques Verhage en Henk Hulstaart. “We traden vrijwel ieder weekend op en soms moesten we ook op woensdag opdraven”, herinnert zanger Jacques Verhage zich. The Silhouettes boekten succes in destijds bekende clubhuizen zoals Sarto op het Afrikaanderplein, De Brug in de Oranjeboomstraat, De Put in Oud-Mathenesse, De Vuurpijl in Schiebroek en De Zevensprong in Hoogvliet. Dansschool Verhage: “Fred Panjer, van de gelijknamige dansschool op het Marconiplein, was zo van ons gecharmeerd dat we er gedurende een langere periode twee zondagen per maand konden spelen.” Er volgen ook optredens elders in het land. Zo waren The Silhouettes te zien en te horen in Den Haag (De Jeugdhaven), Eindhoven (dancing Halfweg) en Dordrecht (Dolhuys). Veel succes hadden de Rotterdammers toen ze een festival in Beverwijk afsloten waar duizenden liefhebbers op af waren gekomen. “Het was een manifestatie waarop een andere Rotterdamse band, popgroep IN, het wererelduurrecord optreden vestigde. Het lag in de bedoeling dat de populaire Nederbeatband The Bintangs de manifestatie zou afsluiten. Maar The Bintangs kwamen niet opdagen, dus mochten wij het slotoptreden verzorgen. Dat was voor ons een fantastische ervaring”, aldus Verhage. Fans Doordat het door allerlei omstandigheden op een gegeven moment een komen en gaan was van muzikanten in The Silhouettes, kwam langzamerhand het einde van de band in zicht. Zo vertrok Hulstaart om een professionele carrière te beginnen in D21. Bovendien moest Jacques Verhage in militaire dienst: “Er kon niet meer voldoende geoefend worden en omdat ik niet ieder weekend thuis was, moest daar met boekingen voor de band rekening mee gehouden worden. Dat ging ons parten spelen.” In 1967, drie jaar na de oprichting van The Silhouettes, werd besloten de instrumenten aan de wilgen te hangen en hield de band op te bestaan. Voor Jacques Verhage betekende dat het definitieve einde als muzikant. “Ik heb daarna nooit meer in een bandje gezeten. En ik zag het ook niet zitten om professioneel aan de slag te gaan.” Wat voor hem rest uit The Silhouettes-periode zijn dierbare herinneringen. Hij noemt dan met name de flinke schare fans die de groep overal volgde. “Het was toch altijd heel leuk als je ergens op het podium stond en je zag weer die bekende gezichten.”


The Silhouettes