bron: Beat aan de Maas
Veel jongelui hadden het in 1964 over een nieuwe Rotterdamse beatband. Een groep die er kennelijk geen moeite mee had de volumeknop van de geluidsinstallatie iets verder open te draaien: The Road Runner Sect.
Wie de musici waren die aan de basis stonden van The Road Runner Sect? Oud-zanger Hoeney Chen, een van de mannen van het eerste uur, reageert niet enthousiast als die vraag hem wordt voorgelegd. Hij weet ruim veertig jaar later met veel moeite de namen van de jongens boven water te krijgen: Juul Schell (sologitaar), Hennie de Wilde (slaggitaar), Leo Mouwens (basgitaar) en Jacco van Heijningen (drums). “Dat waren ze geloof ik”, zegt hij. Chen zit er niet op te wachten herinneringen aan die tijd op te halen. “Want eigenlijk heb ik die periode heel lang geleden afgesloten. Het was een boeiende tijd, maar ik ben er absoluut niet meer mee bezig.” Hij zegt zich niet te herinneren waar de naam van de band vandaan kwam. “Ik heb werkelijk geen fl auw idee hoe we daar op zijn gekomen.” Feit is dat The Road Runner Sect snel de harten van de Rotterdamse tieners veroverde. Dat betekende dat er ieder weekeinde optredens stonden gepland. Op alle podia in de Maasstad en in randgemeenten waar beatbands welkom waren heeft de groep gestaan. “In eerste instantie regelden we alles zelf, want een manager hadden we niet. Dat ging zo in die tijd. Beatgroepen hadden in die jaren totaal geen aanzien. De popmuziekbusiness stond nog in de kinderschoenen. Als je naar een grammofoonplatenzaak ging kon je kiezen uit een paar leuke platen. Voor de rest stonden de vakken vol met uitsluitend oubollige of klassieke muziek”, verzucht Chen. Single De Road Runner Sect overdonderde de liefhebbers in het begin steevast door hun concerten keihard te beginnen met het nummer ‘Roadrunner’, van het ruige Engelse gezelschap The Pretty Things. Voor de rest bestond het repertoire uit vertolkingen van nummers van onder meer The Rolling Stones en The Who. Nadat de band met een heuse manager in zee was gegaan en drummer Cor van der Beek (ex-Group 65) de plaats had ingenomen van Van Heijningen werd de naam kortweg The Sect. Langzamerhand begon de groep ook buiten Rotterdam en zelfs nationaal iets te betekenen. De Rotterdammers speelden in alle uithoeken van het land. Van The Sect verscheen in 1966 de eerste en tevens laatste single van de groep, getiteld ‘Mrs. Lovesick’. Hoeney Chen graaft nog eens diep in z’n geheugen: “Volgens mij was dat een compositie van Juul Schell.” ‘Mrs. Lovesick’ werd niet meer dan een lokaal hitje.. The Free Door ‘allerlei omstandigheden’ hield de band in 1967 op te bestaan. Bijna alle Sect-leden kwamen terecht in andere Rotterdamse bandjes. Zo dook Chen even op in de soulformatie The Swinging Soul Machine, om vervolgens Juul Schell weer tegen te komen in The Free. Cor van der Beek werd de meest succesvolle Rotterdamse popmuzikant uit de jaren zestig. Hij belandde in Shocking Blue, de Haagse band van Robbie van Leeuwen die wereldfaam verwierf met ‘Venus’. Daarna drumde hij ook nog een blauwe maandag in Livin’ Blues. Hoeney Chen wordt er niet vrolijker van, van de herinneringen aan The Road Runners Sect: “Het is triest, maar zo’n beetje de helft van de band is er niet meer”, zegt hij. “Cor van der Beek en Hennie de Wilde zijn al jaren geleden overleden.”


The Sect