Bron: Beat aan de Maas
Halverwege de zestiger jaren was het plotseling één van de toonaangevende Rotterdamse beatgroepen. De band heette in eerste instantie Eddy Nelson & the Eddysons. Later werd dat kortweg The Eddysons.
Een aantal jongens uit een Schiedams rock and rollbandje kwam in 1965 in contact met manager Theo Smit. Hij kwam met zanger Eddy Ouwens op de proppen. Besloten werd een nieuwe beatband te formeren. Kees de Blois (sologitaar en zang), Han Schotel (basgitaar en zang), Martin Agterberg (toetsten en gitaar) en Pim Rietveld (drums) completeerden de groep, die zich Eddy Nelson & the Eddysons noemde. Binnen de kortste keren was er veel werk voor de band. “We begonnen gelijk goed en nadat we al snel in het circuit van maandcontracten terecht waren gekomen, werden we beroepsmuzikanten”, aldus oud-bandlid Martin Agterberg Hitje Eén van de eerste contracten die de groep in de wacht sleepte, was van nachtclub en dancing De Wiek aan de West-Blaak. Agterberg: “In die tijd ging het niet zo goed met die zaak. Er had nog nooit een beatband gespeeld, maar toen wij er optraden was het ineens constant stampvol.” De groep trok vervolgens het land in, om in andere destijds populaire dancings te spelen, met name in Den Haag en Amsterdam. “Dat was hard werken”, zegt Agterberg. “Je begon ‘s avonds om negen uur en dan speelde je tot ‘s morgens half vier. Meestal zes dagen per week. Maar we vonden het fantastisch.” In 1967 belandde de band, waarin drummer Fred de Groot de plaats had ingenomen voor Rietveld, in een platenstudio. Het eerste plaatje van The Eddysons, Turn of the Year, deed niet veel, maar een jaar later werd Ups and Downs een hitje. Het bereikte de 23e plaats van de hitlijst. Agterberg: “Dat betekende dat we op de schnabbeltour konden, met als gevolg dat we ‘s middags ergens in België en ‘s avonds op een podium in Friesland stonden.” Van The Eddysons verschenen zes singles. Circus Volgens Agterberg stond niemand in de band ervan te kijken, toen in 1969 zanger Eddy Ouwens de band verliet. “Het was sneu voor ons, maar we wisten dat hij andere plannen én kwaliteiten had”, zegt hij. Met John Vis, afkomstig uit de Rotterdamse groep D21, ging de band verder als Purple Pillow. Die band was geen lang leven beschoren. “Er kwam een onzekere periode aan”, legt Agterberg uit. “We waren op een leeftijd dat er getrouwd ging worden en er was behoefte aan een andere carrière.” Het bleef muziek, waarin vrijwel alle muzikanten later hun geld gingen verdienen. Eerst nog in de formatie Jumbo. Daarna kwamen ex-Eddysons-musici elkaar weer tegen in Circus. Vervolgens doken Agterberg en De Blois op in The Hudsons. Maar daarna werd een punt gezet achter het professionele bandleven. Eddy Ouwens werd succesvol producer en verkocht als zanger Danny Mirror wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren van de hit I Remember Elvis Presley. De Blois werd plugger en promotor van artiesten. Schotel speelt nog steeds z’n deuntje op de achtergrond mee. De Groot ging als muziektechnicus aan de slag in de Soundhouse Studio van Agterberg in Schiedam, maar heeft nu een eigen bedrijf. Soundhouse produceert commercials voor media en bedrijven. Martin Agterberg kijkt uiterst tevreden terug op z’n Eddysons-periode: “Het was een vriendenclub. Nog steeds hebben we contact met elkaar. Het is een jongensdroom die werkelijkheid werd….”


The Eddysons