Neue Deutsche Welle

Neue Deutsche Welle (letterlijke vertaling: Nieuwe Duitse Golf), vaak afgekort als NDW, was een Duitse stroming in de popmuziek, die oorspronkelijk voortkwam uit de punk en new wave in 1976. De term ‘Neue Deutsche Welle’ werd voor het eerst gebruikt door journalist Alfred Hilsberg, in diens artikel over de beweging ‘Neue Deutsche Welle – Aus grauer Städte Mauern’, in 1979 gepubliceerd in het tijdschrift Sounds.

De belangrijkste centra van de NDW-beweging gedurende deze jaren waren Berlijn, Düsseldorf, Hamburg en Hannover. In mindere mate de regio Frankfurt/Wiesbaden/Mainz, Limburg an der Lahn en Wenen (Oostenrijk).

Na ongeveer 1980 kreeg de muziekindustrie de Neue Deutsche Welle in de gaten. Maar door de eigenzinnige natuur van de muziek werden niet zozeer de bestaande bands opgepikt en gepromoot, maar werden nieuwe mainstreambands opgezet. De vele eendagsvliegen en het breed gebruik van het NDW-label leidden ertoe, dat de originele artiesten zich afkeerden van de beweging. In 1982-1983 kwam het genre tot een einde.

Sinds de eeuwwisseling kan er gesproken worden van een revival. Duitse bands ‘durven’ weer in het Duits te zingen en verschillende bands die als NDW kunnen worden gelabeld verkopen goed. Voorbeelden zijn Wir Sind Helden, Juli (band) en Virgina Jetzt!.

Berlin-Amsterdam

In 1982 presenteerde, de zeer goed in de underground Musik-Scene van West-Berlijn ingevoerde entertainer, Romy Haag de Neue Deutsche Welle in Nederland, met Neon Babies, Malaria, White Russia en Einstürzende Neubauten tijdens een live-tv-uitzending vanuit Theater De Meervaart te Amsterdam, in het kader van het Holland Festival onder de titel Berlin-Amsterdam

ndw

ndw